Lijst Smolders neemt half jaar betaald verlof

in Column

Joost Gisteren werd bekend dat de gehele fractie van de Lijst Smolders Tilburg (L.S.T.) zeker tot de eerste week van mei alle raads- en commissievergaderingen zullen boycotten. Dit als wijze van protest tegen het onnozele wandbeleid en de schijndemocratie op het gemeentehuis van Tilburg. Toch lijkt deze actie meer op een capitulatie dan op een protest. En dit alles tegen een betaling van EUR 1.700,- per maand.

Capitulatie
In plaats van met de andere belangrijkste oppositiepartijen (SP en VVD) op te trekken kiest Hans Smolders voor een overgave aan de heersende bestuurscultuur.

Door zijn vijf zetels niet deel te laten nemen in de vergaderingen is het voor het college nog eenvoudiger geworden om een meerderheid te vinden voor hun plannen. Tenslotte hebben ze nu vijf tegenstemmers minder.Ook gaan de fractieleden in de periode van de boycot niet aan het werk aan een alternatief programma voor het college om zo gefundeerd oppositie te kunnen voeren.

Hans Smolders zou een voorbeeld kunnen nemen aan de Lijst Pim Fortuyn Eindhoven. Deze partij is organisator geweest van een samenwerkingsverband tussen de verschillende lokale partijen. Deze partijen trekken samen op tegen het college als zij een gemeenschappelijk belang hebben. In Tilburg zou voor zo’n samenwerking ook ruimte zijn. Mogelijke gesprekspartners zijn te vinden in de Tilburgse Volks Partij (1 zetel), Algemeen Belang (1 zetel) en de Verenigde Senioren Partij Tilburg (1 zetel)

Spagaat
Het besluit van de LST heeft hen ook in een lastig pakket gebracht. Tenslotte zal er in mei waarschijnlijk geen verandering hebben plaats gevonden in de werkwijze op het gemeentehuis. Als de raadsleden dan toch hun rentree zouden maken in de raad maakt dit hun optreden ongeloofwaardig. Deze geloofwaardigheid was juist een van de speerpunten waar de LST op gekozen was.

Indien de raadsleden nog langer weg zouden blijven zal dit door velen bestempeld worden als kiezersbedrog. Dit zal waarschijnlijk leiden tot minder aanhang bij de kiezers bij de volgende verkiezingen.

Het goede doel
Het zou de LST’ers sieren op eigen kosten vakantie te nemen. Als zij niet bereid zijn hun raadsvergoeding af te staan zijn zij geen haar beter dan alle andere macht- en geldwelluste politici waar juist de LST zich tegen verzet.

Als zij een financiering van een schijndemocratie niet zien zitten kunnen zij ook de raadsvergoeding storten naar een goed doel. Wellicht is Stichting Het Vrije Woord een goed idee…..

33 Reacties

33 Reacties

  1. Samenwerkingsverbanden zijn in de praktijk vaak een goede oplossing. Maar laat het niet zo zijn dat als 1 partij de klappen krijgt de rest ineens zijn handen er vanaf houd. En met enkele zetels is er in principe weinig ruimte om de klappen op te vangen. Lijkt me beter om als individuele partij duidelijk de partij vormgeeft en zegt waar het op staat. En dat je de organisatie taken misschien dan zou kunnen samenbrengen.

  2. Lijst Smolders doet er goed aan om de gelijkgezinde handen die hen herhaaldelijk worden aangeboden aan te nemen. Wil je deze moeilijke periode op krachtige en duurzame wijze doorkomen moet je bereidheid tonen tot samenwerking. Doe je dat niet dan zal uiteindelijk wederom een periode worden afgesloten van een prachtig politiek initiatief dat zich (door te weinig samenwerking met anderen) liet afslachten door de gevestigde politieke elite.

  3. Maarten van Hattem

    Ik denk dat Hans Smolders wel ongeveer de zelde menning zou hebben net als Lijst Pim Fortuyn Eindhoven.
    Mischien kunnen ze samen een band sluiten met elkaar.

    Dat Tilburg en Eindhoven het samen eens zijn met deze partijen dus van Hans Smolders en de Lijst Pim Fortuyn Eindhoven.

    Dan heb je wat in Brabant.

  4. 22 december jl gepubliceerd in het Brabants Dagblad:

    Vol verbazing heeft J. van Puijenbroek gelezen dat Lijst Smolders Tilburg (LST) vier maanden betaald verlof gaat nemen.

    Het is lovenswaardig dat er een politieke partij is die de schijndemocratie van de gemeente aan wil pakken. Toch is in mijn optiek een boycot niet het juiste pressiemiddel.

    Doordat de fractieleden niet van plan zijn hun raadsvergoeding terug te storten verlagen zij zich tot hetzelfde niveau als de politici die de LST zo verfoeit. Want was het niet de LST die bij de verkiezingen om het hardst riep dat zij de geldverkwisting binnen de gemeente zou gaan bestrijden?

  5. Maarten van Hattem

    Dat vind ik zo, maar het zou mooi zijn als Hans Smolders burgemeester zou worden van Tilburg plaats dan die Ruud Vreman.

    Als je Hans Smolders burgemeester hebt van Tilburg zullen der veel meer problemen in de stad opgelost worden nog meer denk ik dan nu als hij der eventuweel zou zitten.

    Ieder geval ik hoop het wel dat het een keer komt.

  6. @Maarten

    Het zou prettig zijn als je zoiets wat dieper onderbouwd want dit slaat natuurlijk nergens op. Een burgermeester is namelijk niet degene die eigenhandig het beleid in een stad uitzet.

    Je geeft ook geen enkele aantoonbare reden waarom Hans Smolders beter voor de stad zou zijn dan Ruud Vreeman. Nu niet dat ik over Vreeman naar huis roep maar een verdere onderbouwing zou wel heel prettig zijn.

  7. Maarten van Hattem

    Joost het is toch niet raar wat ik zeg.
    En het is toch ook zo dat Hans Smolders beter is dan Ruud Vreeman.
    Hoe kun je nou zeggen u als jf er zijnde meer uit de hoek van Ruud Vreeman uit te komen dan uit de kant van Hans Smolders.

    En ik weet het zeker als Hans Smolders burgemeester van Tilburg zou zijn dat het dan nog beter gaat met de stad dan nou met Ruud Vreeman.

    En ik kraam dus geen onzin uit want je weet het nooit wat er gebeurd in de politiek dus ook in steden.

  8. @ Maarten
    Ik vraag je je mening te onderbouwen. Niet deze nogmaals te herhalen. Welke competenties (kundes) dicht jij Hans Smolders toe die hem een betere burgemeester maken dan Ruud Vreeman? Een loze kreet heeft weinig toegevoegde waarden!

    Ik steun niet Hans Smolders of Ruud Vreeman in deze de keus voor een burgemeester is van veel meer afhankelijk en ik wil geen van beiden.

    Ook ga je niet in op mijn punt dat de burgemeester niet degene is die het beleid bepaald.

    Dus graag een ONDERBOUWING van je mening en niet een fotokopie er van

  9. Maarten van Hattem

    Nee het gaat er om en dat is een menning van mij.
    Stel Hans Smolders stelt zich kandidaat dan is hij de idiaale persoon voor de stad.

    Want nu je gekozen burgemeester hebt kan dat dus.
    Het is een menning en daar heb ik geen behoefte bij om die te onderbouwen.

    Want mij lijkt dat gewoon zo dat Hans Smolders veel beter is dan Ruud Vreeman.
    Want kwa problemen met allochtonen in Tilburg die der zijn zal Hans Smolders beter de draad er mee op pakken dan Ruud Vreeman lijkt me.

  10. Maarten van Hattem

    Nee de burgemeester bepaalt het beleid niet met alles maar dat is in het kabinet ook zo Balkenende heeft toch ook niet overal het beleid over.

    En dat is jou menning maar waarom wil je geen Hans Smolders als burgemeester hebben Joost.
    Ik bedoel hij was de chaffeur van Pim Fortuyn.

    Hij heeft toen ook wat mee gemaakt waarom niet.

  11. Maarten een chauffeur is een chauffeur die moet een auto besturen en niet een land!

    Als jij heel goed kan tekenen zegt dat toch ook niet dat je goed boek kunt schrijven?

  12. Maarten van Hattem

    Ja dat kan wel zo zijn maar ik bedoel der mee dat Hans Smolders het ook met een heleboel dingen van Pim Fortuyn eens was.

    En als hij stel zou burgemeester zijn van Tilburg en hij komt ongeveer met die plannen die Pim Fortuyn ook had.
    Krijg je een veel beter Tilburg in verhouding met nu met Ruud Vreeman.

    En Hans Smolders heeft ook een heleboel mee gemaakt.
    Dus mij maakt dat niet uit wat er over dat geld gaat.
    Ik bedoel hij heeft de moord op Pim Fortuyn doel buwust met bij zijn mee gemaakt.

    En in 2004 wouden ze ook een moord plegen op Hans Smolders.
    Maar daar wordt niet meer over gepraat.

  13. Maarten Het met iemand eens zijn zegt niet dat je zelf goed bent in het vormen van een opinie. Ook hier gaat de vergelijking uit reactie 11 op!

    Hans Smolders moet nu en zou als burgemeester visie moeten ontwikkelen. Die haal je niet uit een boek van Pim Fortuyn. Dat kan een leidraad zijn maar om die te kunnen projecteren op een actueel probleem heb je meer nodig dan de vaardigheid te lezen.

    ps. de aanslag op hans is nogal omstreden maar daar moet je maar eens oude nieuwsberichten voor oprakelen!

  14. Maarten van Hattem

    Ach ja laten we het maar ophouden met die disscusie over Hans Smolders.
    Eigenlijk als ik terug kijk gaat het eigenlijk nergens over en helemaal niet over burgemeesterschap.

    Maar ja volgens mij wil Hans Smolders zelf niet burgemeester van Tilburg worden.
    Maar wat het bij mij over ging is dat ik wat ik vind dat Hans Smolders een idiaal figuur vind voor burgemeester van Tilburg.

    En veel meer dan de burgemeester die der nou zit Ruud Vreeman.
    Misschien ik weet niet of Joost dat wil maar dat lijkt me ook wel een idiaal figuur voor burgemeester van Tilburg te laten worden u Joost.

  15. Maarten van Hattem

    Trouwens Joost gisteren bij Pauw en Witteman, zat Guus Meeuwis aan tafel dus een Tilburger.
    Het ging over het burgemeester schap van Eindhoven en toen effe der na hadden ze het ook over burgemeesterschap in Tilburg.

    En toen zei Guus Meeuwis dat hij eventuweel dat best wil.
    Om burgemeester van Tilburg te worden.
    Ik weet niet wat u der van vindt als hij het wordt wat er natuurlijk eigenlijk allemaal onzin is maar toch niet gebeurd maar toch leuk om te horen omdat we het laast zo vaak over hadden over die disscusie.

    Dat we het toen op eens over burgemeesterschap van Tilburg begonnen.

  16. Tja Maarten ook bij Guus Meeuwis geld dat hij beter kan blijven zingen dan dat hij richting moet geven aan een bestuur.

    Als ik jouw posts lees bekruipt mij in hoge mate het gevoel dat iedereen waar jij het mee eens bent of die je goed vindt je automatisch een goede bestuurder vind. Ik beoordeel ze toch liever op standpunten, handelen in het verleden en hun competenties.

  17. @ Maarten
    Ik heb net de uitzending terug gekeken en Guus zegt dat hij het ZOU KUNNEN WORDEN omdat hij populair is als zanger. Hij bedoelde dit met name als tegen argument tegen de rechtstreeks gekozen burgemeester!

    Hij doet geen enkele uitspraak dat hij het ambt daadwerkelijk ambieert.

  18. Ik ken Guus Meeuwis alleen van zijn muzikale repetoire en weet ook niet of zijn interesse voor het burgemeestersambt serieus is maar waarom zou hij beter kunnen blijven zingen Joost? Waarom zou Guus Meeuwis geen goede burgemeester kunnen zijn?

  19. Dat we hem momenteel alleen kennen van zijn muzikale repetoire is precies de reden. Tot op heden heeft hij nog niet aangetoond een visie te hebben op de stad. Ik sluit niet aan dat dit op termijn zal veranderen maar op dit moment zou hij niet mijn ideale burgemeester zijn omdat hij goed kan zingen!

  20. Laurens van Hattem

    Ik denk dat Guus Meeuwis het beter bij het zingen kan houden, hoewel ik hem liever als burgemeester zie dan Vreeman. Guus zal echter wel over de benodigde capaciteiten beschikken. Via Nijenrode en een korte studie bedrijfskunde in Leuven volgde hij de opleiding rechten in Tilburg. Hij heeft die studie wellicht nooit afgemaakt, maar er zijn wel meer politici die nooit een studie hebben afgerond (staatssecretaris Sharon Diksma ook niet). En binnenkort mogen we weer een of andere Afghaan van 19, die nog maar net met zijn studie is begonnen, verwelkomen bij de SP (wat ook genoeg over deze partij zegt).
    Kortom: om burgemeester te worden moet je capabel zijn, leiderschap tonen en organisatorisch competent zijn. Guus zal dit denk ik niet zien zitten, bovendien levert het zingen hem veel meer geld en populariteit op!

  21. Joost,

    Natuurlijk niet, natuurlijk is Meeuwis geen goede burgemeester vanwege zijn zangcapiciteiten. Maar je eerste reactie klonk net alsof een muzikant bij voorbaat niet geschikt zou zijn voor het ambt, iets wat natuurlijk onwaar is. Het is ook een veelgebruikt nonsens-argument tegen de gekozen burgemeester waardoor ik me nogal snel geprikkeld voelde.

  22. Maarten van Hattem

    Waar het bij mij omgaat is niet dat Guus Meeuwis burgemeester wordt van Tilburg.
    Maar dat hij daar zelf over begon.
    Ik hoef hem nog niet eens als burgemeester van Tilburg te zien.

    Ik weet het niet zeker maar ja ik weet niet wat voor menning Guus Meeuwis heeft of ik het daar ook wel mee eens ben zou zijn.
    Laurens zei dat hij een betere burgemeester zou zijn dan Ruud Vreeman.

    Maar stel nou dat Guuus Meeuwis een veel linksere menning heeft dan Ruud Vreeman bijvoorbeeld.
    Dan zou ik liever dus Ruud Vreeman hebben als burgemeester.
    Wat ik dus al zei ik weet niet wat voor menning Guus Meeuwis heeft.
    Voor me gevoel ooit links omdat hij voor warchild zingt.

    Maar toch vind ik ook dat Guus Meeuwis meer met zingen bezig moet houden dan met bijvoorbeeld politiek.
    Want zo denk ik gewoon over dit soort mensen.
    Ik bedoel eerst hadden ze bij Trots op Nederland de partij van Rita Verdonk der over om Guus Hiddink ook der bij aantestellen.

    En in 2002 wouden ze zelfs bij de Lijst Pim Fortuyn Louis van Gaal aantrekken en misschien toen wel als minister.
    Maar je zag in oktober 2006 Louis van Gaal bij de campage van het Cda voor de verkiezingen een toespraak houden.

    Maar toch vind ik dat dit soort mensen dus.
    Zangers voetbal trainer’s dat die zich bezig moeten houden met hun werk wat hun doen en dus in gespecialiseerd in zijn.
    Net als politici die zijn gespecialiseerd dus in politiek en niet in zingen of bijvoorbeeld voetbal om het vak zelf te doen en andersom natuurlijk ook vind ik.

    Maar toch moet je nooit uitsluiten dat het kan natuurlijk.
    Ik bedoel Arnold Schwarzenegger.
    Dat is een goede film acteur maar die werdt ook in eens politicus.
    En dat hij zelfs Gouverneur van California werdt.

    Terwijl hij dus gewoon acteur is en toch iets hoog heeft bereikt in de politiek.
    En daarom sluit ik het ook niet uit of Guus Meeuwis dan bijvoorbeeld burgemeester wordt van Tilburg.

    Ik bedoel maar tegenwoordig lijkt net of alles mogelijk is.
    In de politiek en buiten de politiek.

  23. @ Ronald:

    Ik probeer absoluut niet te zeggen dat het niet KAN. Natuurlijk zou het moeten kunnen als hij een fatsoenlijk plan en een goede visie voor de stad neer legt. Dat het mogelijk is bewijst inderdaad Arnold Schwarzenegger in Calarfonia.

  24. Maarten van Hattem

    Ronald Reagan heeft het ook bewezen om zelfs president te worden van Amerika.
    Terwijl hij eigenlijk ook film acteur was.
    Maar Arnold Schwarzenegger zou in principe ook een idiaale man zijn om zelfs president te worden van Amerika.

    Maar dat gaat niet omdat hij dus een Oosterijker is.
    Ondanks hij heel Amerikaans overkomt.
    Maar ja ik geloof vorig dat Peter R de Vries de politiek in wou.
    Dat is hem niet gelukt.

    En dat is hij ook niet het idiaale figuur voor.
    Voor in de politiek te zitten.
    Maar wel voor misdaad verslagever.
    Maar ja het is hoe het dus overkomt bij de mens.

    Ik bedoel ik weet dus niet of Guus Meeuwis dit aan kan.
    En een idiaal figuur voor is ondanks dat hij zanger is.
    Maar ja je weet nooit.
    Net als dus Arnold Schwarzenegger die kan het wel aan en slaat ook de mens aan.
    Als acteur en als politicus.

    Zijn tegen kanidaat in 2003 bij die verkiezingen in Calarfonia was zelfs een porno actrice.
    Zelfs die wou het.
    Maar ik denk dat die net iets te ordiner over kwam toen voor de kiezer.

    Maar het is dus zo alles staat open en alles is mogelijk binnen de politiek en buiten de politiek.
    Maar het liefst heb ik dat iedereen dus zich bij zijn eigen taak bezig houden waar ze doel bewust dus voor gekozen hebben.

    En bij Guus Meeuwis in dat geval is dus dan zingen.

  25. Maarten van Hattem

    Fred Thomson is een acteur.
    En die had zich ook kanidaat gesteld voor de Amerikaanse presidents verkiezingen.
    Hij kwam nog best ver, maar waarschijnlijk niet ver genoeg om hoofd presidents kanidaat te worden.

    Maar toch een acteur die president wil worden.
    Die denkt de ambitie der voor te hebben.
    Waar we het hier boven al over hadden met bijvoorbeeld dus Guus Meeuwis bijvoorbeeld als burgemeester van Tilburg.

    Maar ja burgemeester van Tilburg is toch heel ander werk dan president van Amerika toch.
    Maar goed het gaat om de personen die eigenlijk met ander werk bezig zijn en toch met een grote politieke baan zich bezig houden.

    Waar we hier boven dus een dusscusie over hadden.

  26. Maarten van Hattem

    Deze disscusie sluit ook waarschijnlijk nutteloos af.
    Want eerst ging de disscusie over Hans Smolders zelf.
    Wat trouwens origineel de echte disscusie was.
    Maar toen hadden we het er over zijn eventuwele burgemeesterschap waar ik over begon.

    Wat eigenlijk onzin was want Hans Smolders wil blijkbaar helemaal niet burgemeester worden van Tilburg.
    En toen hadden we het in eens waar ik trouwens ook over begon maar echt zo was.
    Dat Guus Meeuwis eventuweel burgemeester van Tilburg zou worden wat natuurlijk wel onzin is maar toch hij zelf dat wel eventueel zag zitten.

  27. Alexander

    Gelukkig zit Lijst Smolders ondertussen niet stil:

    Lijst Smolders: puinhoop bij dierenasiel Tilburg

    TILBURG – Directeur Diensten van Diamant in Tilburg Marcel Martin ontkent niet dat er zaken fout gaan bij het dierenasiel aan de Bosscheweg in Tilburg. Maar het asiel werkt hard aan een oplossing. Lijst Smolders in Tilburg stuurde donderdag een brandbrief naar het College.
    Volgens de partij moeten er geen dieren meer worden opgevangen in het dierenasiel. Het zou er een organisatorische puinhoop zijn en er zouden onnodig dieren sterven. Volgens Martin waren er veel problemen toen zij het asiel een jaar geleden overnamen en zijn de problemen dus niet meteen opgelost.

    http://www.omroepbrabant.nl/?news/93055602/Lijst+Smolders:+puinhoop+bij+dierenasiel+Tilburg.aspx

  28. E.Ladage

    Ach nee de lijst zit niet stil. Druk maken om een dierenasiel en dat in de vorm van een “brandbrief”. Even een brief opstellen. Postzegeltje halen en erop plakken en dan even posten en een leuk persberichtje.

    Jongens daarmee redden we dit Nederland.

  29. @E Ladage

    Smolders is een eigenaardig persoon die op lokaal gebied tenminste WEL laat zien dat je voor de burger op kunt komen.

    En het is meer als een persberichtje! Bovendien wil je niet weten wat daar allemaal afspeelt in het asiel en dat weet ik toevallig wel omdat wij hier ook gastgezin zijn voor die kittens.

    Ik weet niet waar je vandaan komt meneer Ladage maar hou die onzin aub voor je want als je de feiten niet kent moet je geen loze kreten roepen.

  30. Maarten van Hattem

    Ronald.
    Inderdaad Hans Smolders is een persoon wat je al zei.
    Die het dus wel laat zien dat hij voor de burger op komt.
    En daarom heb ik in deze disscusie over dit onderwerp ook dus gezegd omdat daar door dus juist Hans Smolders.

    Ondanks hij dat zelf niet wil.
    Een ideaal persoon is om eventuele burgemeester te worden van Tilburg.
    Maar jammer genoeg wil hij dat niet.

  31. E.Ladage

    Waar ik vandaan kom? Uit een stad wat geen “belangen” kent. Uit een stad die Nederland rijk is maar wat Nederland niet als grondgebied wil aanzien. Uit een stad wat ooit eens de jongste gemeente was van Nederland en waarbij de straten nu simpelweg uitgestorven zijn. Uit een stad waar al tig jaren meer mensen weggaan dan komen wonen, maar waar de zeehonden juist wel weer willen wonen. Nee ik ken geen belangenpartijen. Elke winst hier word overschaduwd door 2 verliezen. Uit een stad wat 20% van de chemieindustrie van Nederland bevat, maar zich heel toeristisch vind. Een stad wat ten ondergaat door het linkse bolwerk inclusief CDA, een stad wat wilt herrijzen uit de schaduw maar daardoor misschien er juist meer in zinkt.

    En dat gaat het zuiden naast de sluiting van de mijnen nog een keer meemaken. Een totale draining van de leefbaarheid die het ooit eens te bieden had.

  32. Alexander

    Smolders beëindigt boycot Tilburgse raad
    Uitgegeven op zaterdag 19 januari 2008 om 11:41:56

    (Novum) – De vijf leden van Lijst Smolders Tilburg (LST) nemen weer plaats op de zetels in de Tilburgse gemeenteraad. LST boycotte de raad een maand. Naar eigen zeggen deed de partij van fractievoorzitter Hans Smolders dat om Tilburgers na te laten denken over het wanbeleid in de Tilburgse politiek.

    Volgens de oud-chauffeur van Pim Fortuyn heeft de boycot het gewenste effect gehad. Smolders zegt dat het CDA nu een eigen koers vaart en niet meer achter de PvdA aanloopt. Ook is een VVD-raadslid opgestapt omdat hij niet verantwoordelijk wilde zijn voor het financiële beleid. Over de financiën in Tilburg botste de LST al vaker met de gemeenteraad.

    http://binnenland.nieuws.nl/495358/Smolders_beeindigt_boycot_Tilburgse_raad

  33. Maarten van Hattem

    E.Ladage.
    Als de stad der onder gaat door het linkse blok daar waar onder het Cda ook een handje bij helpt.
    Gebeurd dus het zelfde net als wat hier dus de regering dus doet.

    Ik vind deze regering ook maar een linksblok waar het Cda ook een handje bij helpt.
    En ik krijg ook het gevoel of dat Nederland ten ondergaat door deze regering dus dat linkse blok waar het Cda dus een handje mee helpt.

    Wat er is in die stad is ook in het gehele land voor mij gevoel.

Reageer!

We ondersteunen het gebruik van Gravatars - maak je eigen Gravatar aan en word eenvoudiger herkend op blogs!

XHTML: Je kunt onder andere de volgende tags gebruiken in je reactie: <a href=""> <b> <blockquote> <code> <em> <i> <strike> <strong>